Dalam masalah ini,bilangan rakaat solat lima waktu difardukan semasa perstiwa Israk dan Mikraj,
menjadi perselisihan di kalangan fuqaha dan pihak pengkaji dan penyalidik.
Misalnya, asy-Sya'bi, Hassan al-Basri, Maimun bin Muhran dan Muhammad bin Ishaq
berpendapat bahawa bilangan rakaat solat lima waktu semasa difardukan di malam
peristiwa Israk dan Mikraj ialah dua rakaat.
Kemudian slps dua tahun Baginda berhijrah ke Madinah , barulah ditambah empat rakaat
bagi solat Zohor, Asar dan Insyak dalam solat bermukim atau ( hadr),
dan dikekalkan dua rakaat bagi solat subuh dan solat ketika dalam bermusafir.
Manakala solat Maghrib ditambah satu rakaat menjadi tiga rakaat..
Namun demikian, Abdullah bin Abbas, Nafi' bin Jubair dan menurut riwayat lain
dari Hassan al-Basri berpendapat bahawa bilangan rakaat bagi solat musafir
telah difardukan semasa peristiwa Israk dan Mikraj.
Walau bagaimanapun pendapat yang mengatakan bilangan rakaat solat yang difardukan
ketika peristiwa Israk dan Mikraj ialah dua rakaat bagi semua waktu
kemuadian selepas setahun Baginda berhijrah ke Madinah
ditambah kepada empat rakaat bagi
solat Zohor, Asar, dan Isyak dan dikekalkan dua rakaat bagi solat Subuh dan
solat musafir yang empat rakaat adalah lebih kuat,..
Pendapat ini disokong oleh hadis riwayat Aisyah yang bermaksud :-
" Solat difardukan ,sama ada ketika bermukim dan semasa dalam musafir
sebanyak dua rakaat, dua rakaat, kemudian selepas Baginda berhijrah
ke Madinah dan menetap di sana, ditambah pada solat hard sebanyak
dua rakaat kerana bacaan di dalam solat fajar ini panjang , begitu juga dengan
solat Maghrib kerana ia solat witir di siang hari"..
Tamat part 2.........
No comments:
Post a Comment